De driehoek van liefde en zakelijk succes

Onlangs schreef New York Times auteur David Brooks al 8 maanden in de ban te zijn van een passage in de biografie van Michael Ignatieff over Isaiah Berlin. Het gaat over een passage waarin Berlin in 1945 Anna Akhmatova in Leningrad ontmoet. In zijn column ‘Love Story’ omschrijft Brooks drie facetten van de ontmoeting: ‘Their communion was primarily intellectual, emotional and spiritual, creating a combination of friendship and love.’ Sindsdien heeft de column van Brooks en daarmee de passage ook mij in de ban. Brooks’ liefdestriangel spoort mij aan tot het terugzoeken van aantekeningen die ik 15 jaar geleden tijdens een cursus meditatie over de 8 vertakkingen van Yog maakte.

Kennis, emotie en zakelijk succes
De Yog boom bestaat uit activiteiten op het pad naar verlichting, zoals praanayaam (ademhalingsoefeningen), pratyahaar (beheersen van de zintuigen), samaadhi (puur bewustzijn) en yam (het verbeteren van het denkvermogen). De 8 elementen zijn in te delen onder de noemers: kennis en oefening. Essentiële elementen op de weg naar verlichting. Elementen die aansluiten bij de liefdestriangel door kennis en intellect te combineren, oefening en emotie samen te brengen en spiritualiteit en verlichting te koppelen.

It all starts with a spark
Verlichting, spiritualiteit, peak performance, liefde, het hogere goed lijkt ook bij succesvol zaken doen een belangrijk element. ‘It al starts with a spark’, hoor ik mijn geliefde, die werkzaam is als venture capatalist, regelmatig zeggen. Maar die spark is niet voldoende. Zo goed als vlinders geen garantie zijn voor vriendschap en liefde. Het is het intellect, zoals Brooks het noemt, die relaties duurzaam maakt. Zo goed als dat een succesvol businessplan uit meer bestaat dan die ene spark.

Passie in plaats van missie
Hoewel Steve Jobs niet de meest gezellige man schijnt te zijn, dicht ik hem de beheersing van de liefdestriangel toe. De TED-talk van Simon Sinek ‘How do great leaders inspire action’ illustreert dit. De spark als de sturende kracht. Het ‘why’ aan de basis in plaats van een corporate opgelegde zogenaamd gedeelde missie. Het is die spark die organisaties onderscheidend maakt, een essentieel onderdeel van zakelijk succes. Met een stevige business case alleen kom je er niet meer. Duurzaam succes vraagt om meer dan een spreadsheet.

Dalai Lama en Apple
Welk zakelijk succes zal het brengen als organisaties die spark, de emotie, een plek durven te geven? Als passie naast kennis een plaats krijgt? Bedrijven die de energie, wijsheid en vergevingsgezindheid uitstralen van de Dalai Lama. Organisaties die in goede en slechte tijden als een binnenhaven zijn. Organisaties die zichzelf uitvinden als het nieuwe Apple: trots, duurzaam en succesvol. Dat succes komt niet zomaar aanwaaien. De weg naar verlichting is er eentje van hard werken en geduld. Voor organisaties is er net als in de liefde geen garantie voor succes. Maar ik heb nog nooit iemand spijt horen hebben van uren studie en weken van meditatie. En iedereen die in een goede relatie zit, zal zeggen dat het werken is. Maar wel werk dat wordt beloond, de investering waard. Zoals ook organisaties zullen groeien wanneer ze het hart laten spreken.

Gerelateerde artikelen:

Werkgever: waar is de liefde in jouw organisatie? – Liefde en de behoeftepiramide van Maslow

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail