De 5 talen der liefde van organisaties

De middelste laag van de piramide van Maslow weerspiegelt de behoefte aan liefde en verbondenheid. Een persoonlijke behoefte die helaas maar zelden echt een plaats kent in organisaties. De gepassioneerde organisatie lijkt het dichtste bij te komen. Passie als succesfactor door te werken vanuit het ‘why’. Toch is passie iets anders dan liefde. Passie stroomt uit het hart. Het duidt op iets dat je zielsgraag doet. Liefde gaat een stap verder. Liefde is wederkerig, heeft te maken met geven en ontvangen en duidt op gelijkwaardigheid. Liefde overwint alles.

Dat liefde zich lastig laat vangen, weten we allen uit eigen ervaring. Tal van therapeuten en specialisten leven ervan. Gary Chapman schreef er een boek over De 5 talen van de liefde. Hij volgt de redenering dat mensen de behoefte hebben te voelen dat de omgeving van hen houdt. Hij gaat er daarbij vanuit dat mensen hun eigen manier hebben om liefde te geven en te ontvangen. De gedachte is liefde uit te drukken in een taal die de ander begrijpt en daarmee de deur naar het hart opent. Maar hoe dan de deur naar het hart van medewerkers te openen?

De 5 algemene talen om liefde te laten blijken, deelt Gary Chapman als volgt in:

  • door het geven van het beste deel van onze tijd
  • door bemoedigende woorden
  • door cadeau’s
  • door hulpvaardigheid
  • door lichamelijke aanraking

Erkennen en herkennen van de kracht van liefde

Men zegt dat enkel het erkennen van het probleem de grootste stap is in een proces. Vanuit die gedachte vermoed ik dat wanneer organisaties zich enkel bewust worden van de behoefte aan en de kracht van liefde, reeds 80% van de winst is geboekt. Het herkennen van de kracht van liefde en het erkennen dat  liefde bijdraagt, zijn de belangrijkste stappen. Stappen die aanzetten tot zorg en aandacht. Zorg en aandacht die de volgende stap inluiden, namelijk het aansturen op basis van persoonlijke behoefte. De liefde waar wij allen naar hunkeren.

Ruimte bieden aan liefde in twee stappen

Liefde binnen organisaties is meervoudig. Er zijn tal van relaties te benoemen waar aandacht en luisteren het verschil maken, denk aan leveranciers, aandeelhouders, investeerders, omwonenden, concurrenten, klanten, gasten, belangenverenigingen en medewerkers. Om liefde een plaats te geven binnen organisaties zijn er in eerste instantie echter twee stappen gewenst. De eerste is het besef dat de klant geen onderdeel van je werk is, maar dat de klant je werk is. Een uitgangspunt dat  René Savelberg uitvoerig beschrijft in zijn boek Het geheim van groeikracht. Het tweede besef betreft de gedachte dat wanneer organisaties leren om de persoonlijke behoefte aan liefde op de werkvloer te adresseren dit zich vanuit medewerkers automatisch als een olievlek verspreid onder de verschillende stakeholders.

5 talen van de liefde binnen organisaties

Hoe kunnen organisaties de 5 talen van liefde van Gary Chapman dan vertalen naar de werkvloer? Daarvoor is oprechte aandacht en zorg gewenst. Een ontdekkingsreis zoals die ook van toepassing is op twee geliefden. Een ontdekkingsreis met ruimte en respect voor de ander. Een ontdekkingsreis waarbij communicatie de sleutel is. De sleutel die inzicht geeft in de taal van de liefde van medewerkers. Een ontdekkingstocht waarbij medewerkers en organisatie elkaar vinden.

Beste deel van onze de tijd op de werkvloer

Herken je de manager die retedruk is, maar toch de tijd neemt. Uitgebreid zelfs. Om te luisteren. Te delen. De manager geeft je het gevoel dat je ertoe doet. Dat jij voor die ene spreadsheet gaat. Je voelt je gewaardeerd. Je voelt een meerwaarde. Het draagt er mogelijk zelfs aan bij dat je volgende keer niet onnodig je statement maakt tijdens een vergadering, omdat je weet dat je gehoord wordt als het er echt toedoet. Het is slechts een voorbeeld. Een ander voorbeeld is de organisatie die aangeeft dat ondanks de berg werk, jouw kinderen even voorgaan. Je aanspoort vandaag thuis te werken of besluit die stevige deadline te verschuiven. Een organisatie die jou tijd gunt in plaats van het belangrijkste deel van jouw tijd op te slokken.

Bemoedigende woorden

Ik straal wanneer mijn liefde zegt: ‘Daar hadden ze jou nodig, jij zou het zo hebben opgelost.’ Het geeft me een gevoel van waardering. Of wanneer mijn vrienden reageren: ‘Het is een pittig probleem. Maar je weet contact te maken met je gevoel. Durf er naar te luisteren.’ Op zo’n moment krijg ik vleugels. Ze herkennen mijn kwaliteiten en geven me vertrouwen erop te mogen leunen. Wanneer ik mensen vraag wanneer ze een collega voor het laatst bemoedigend hebben toegesproken of zelfs maar en compliment hebben gemaakt, blijft het vaak te lang stil. En dat is jammer, want bemoedigende woorden geven een gevoel van comfort, vertrouwen en maken ons sterker. Oprechte bemoedigingen vragen om verdieping in de ander. Het mes snijdt daarmee aan twee kanten. Geeft niet alleen de ontvanger vleugels, maar is tevens een open deur om de kracht van die medewerker of collega te herkennen en er dus gebruik van te maken.

Organisaties en cadeau’s

Een bonus of een incentive spoort salestijgers aan tot rennen. Ik ken echter ook medewerkers die er minder hard door gaan rennen. Ze zien het bijna als een belediging. Binnen organisaties zijn er ook andere vormen van cadeau’s. Over relatiegeschenken van leveranciers zijn hele handleidingen opgesteld. En dan is er het kerstcadeau waar vaak meer gemopper van medewerkers op volgt dan dat het blijheid teweeg brengt. Cadeau’s zijn kennelijk niet altijd een geschenk. Jaren geleden voerde mijn team de regel in dat iedere medewerker op een verjaardag een cadeautje meebrengt voor het jarige teamlid. Je mag een cadeau kopen (maximaal 2,50 euro), dan wel iets inpakken dat je thuis nog hebt en bij de jarige past. Door de jaren heen heb ik zo de meest waanzinnige cadeau’s gekregen. Bovendien geven de verhalen bij de vele cadeautjes inzicht in de gever en ontvanger. Cadeautjes hoeven overigens niet altijd ingepakt en met strik. Zoals het een cadeautje is om van een manager of collega een compliment te krijgen, zo eenvoudig is het ook om de manager een compliment te maken of simpelweg te vertellen wat hem tot zo’n fijn mens maakt om mee te werken. Liefde is immers wederkerig en werkt dus alle kanten van de organisatie uit.

Liefde en hulpvaardigheid

Synoniemen voor hulpvaardig zijn behulpzaam, bereidwillig, dienend. Iemand die hulpvaardigheid aanbiedt, is bereidwillig zich dienend op te stellen om je vooruit te helpen. Op huis-tuin-en-keuken niveau laat hulpvaardigheid zich vertalen naar basale zaken als: ‘Ik zie dat je het druk hebt, zal ik koken?’ En zo simpel is het ook op de werkvloer. De manager die aanbiedt om te helpen met stellen van prioriteiten of om werk op een andere manier te laten verrichten. De collega die aangeeft dat het eigen werk wel een dag kan wachten en een helpende hand biedt. Of enkel vraagt: ‘Kan ik een kopje koffie voor je halen?’ Bijkomend voordeel is dat de de ontvanger ondervindt dat het niet nodig is te vrezen, mogelijk een volgende keer zelfs om ondersteuning durft te vragen. En dat draagt op termijn enkel bij aan resultaat.

Lichamelijk contact binnen organisaties

Lichamelijke aanraking is een gevoelig onderwerp binnen organisaties. In Amerika kan een schouderklopje al een reden zijn om iemand te sue’en. In Italië zie je collega’s die elkaar ’s ochtends met een zoen begroeten. In Frankrijk begroette mijn manager me aan het begin van de dag met een handdruk. Maar ook in cultuur als Amerika is er ruimte voor lichamelijke aanraking. Wat dacht je van een werkplekmassage? Misschien voelt het even onwennig, maar eigenlijk is het heel fijn om een arm om die collega heen te slaan die net in tranen is uitgebarsten. Binnen iedere cultuur zijn er manieren om liefde voor de medewerker middels lichamelijke aanraking te tonen. Nooit zal ik de dag vergeten dat ik me op 16-jarige leeftijd in de afwaskeuken van een 2-sterrenrestaurant uit de naad had gewerkt. Ik zat van top-to-toe onder de afwasresten. De eigenaar van het restaurant liep op mij af en omhelsde me.  ‘Dank voor het harde werken’, zei hij. Dat zijn pak naar de stomerij kon, maakte hem niets uit. Die dag leerde ik dat hard werken dubbel en dwars wordt beloond.

Dus nee, we hoeven niet met elkaar te tongzoenen en we hoeven niet met elkaar het bed in te duiken om liefde te tonen. Het zit in de kleine dingen, zoals die klant een handdruk geven om te bedanken voor de aankopen. We hoeven eigenlijk helemaal niet zo heel veel te veranderen. Liefde geven en liefde ontvangen zit immers in ons als mens. Het enige dat nodig is, is bewustzijn. Het bewustzijn dat liefde op de werkvloer een plek verdient, omdat mensen liefde verdienen. Of het nu onze leveranciers, klanten, manager of medewerkers zijn. We verdienen het allemaal om gehoord te worden en ons gewaardeerd te voelen. We verdienen het beste in onszelf, omdat we zo ook het beste van onszelf kunnen geven.

Medewerkers die het beste van zichzelf kunnen geven, zijn gelukkiger. Gelukkige medewerkers dragen bij aan succesvolle organisaties. Gelukkige organisaties zijn nu eenmaal 33% winstgevender. Het enige dat nodig is, is erkennen dat liefde een plaats verdient op de werkvloer. Schrik niet dat wanneer liefde een plek krijgt, sommige medewerkers afhaken. Liefde is de meest natuurlijke manier om mensen te laten afvloeien en draagt bij aan ontwikkeling. Organisaties zullen ondervinden dat werken vanuit het hart bijdraagt aan het succes van bestaande medewerkers en nieuwe medewerkers aantrekt. Het is het begin van ongekende groei. Liefde overwint nu eenmaal alles!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail